Sunday, October 25, 2009

Calon SPM bagi subjek P.A.I - Tindakan mengelakkan gagal dalam PAI

TINDAKAN SEGERA MENANGANI MASALAH GAGAL DALAM PENDIDIKAN ISLAM SPM

Langkah-langkah untuk score dalam soalan objektif dan struktur

1. Memperbanyakkan latihan item objektif bagi setiap topik Ulum Syariah
2. Kebiasaanya, kedudukan A, B, C dan D adalah seimbang bilangan soalannya. Oleh itu, 20 soalan dibahagikan 4 = 5 soalan akan memiliki jawapan pada angka yang sama. Jikan anda menjawab semua soalan dengan jawapan A, akan akan mendapat minima 5 markah bagi soalan objektif. Oleh itu, pastikan jawapan anda seimbang.
3. soalan struktur, anda perlu mahir istilah, definasi dan nama-nama serta pengertiannya.

KERTAS 1

1. Beri tumpuan kepada bahagian akidah, ibadat, Tamadun dan tokoh sahaja.
2. Bahagian tokoh: tumpuan kepada jasa dan sumbangan serta pengajaran dari tokoh tersebut.

KERTAS 2
1. ayat hafazan dan kefahaman – tumpuan kepada pengertian dan pengajaran ayat
2. kemahiran jawi – perlu banyak membaca dan menulis jawi dengan merujuk panduan jawi. Markah sama seperti membariskan ayat
3. ayat hafazan – buat latih tubi dan hukum tajwid, membariskan ayat, isi tempat kosong dan susun ayat.

PERINGATAN

1. Perbanyakkan latih tubi semua tajuk tanpa membuat sebarang ramalan

CARA MENJAWAB DENGAN BAIK

1. baca soalan dengan tenang, cermat
2. Fahami kehendak soalan. Tandakan pada perkataan dalam soalan yang memerlukan tumpuan sepenuhnya anda.
3. Rangka jawapan ringkas di tepi soalan
4. Tulis nombor soalan
5. Tulis pembayang/pembuka jawapan atau salin semua soalan
6. Jawapan kemas, jelas, ringkas dan padat
7. Jawapan dalam bentuk point – jangan buat esei
8. Buat nombor pada jawapan. Jangan buat simbol
9. Beri jawapan lebih dari yang diminta
10. langkau beberapa baris jawapan terakir dengan soalan berikutnya
11. Soalan perbandingan – mesti berlawanan
12. Soalan hukum – senaraikan 7 hukum di tepi kertas soalan sebagai rujukan. Boleh dan tidak boleh bukannya hukum
13. Awasi kesilapan mudah:
a. Tidak cermat membaca soalan
b. Menulis jawapan melebihi garisan yang dibenarkan
c. Menulis beberapa jawapan dalam satu ayat/perenggan/baris.
d. Menulis jawapan yang sama maksud.

No comments:

Post a Comment